.
Kto następny ulegnie pieniądzom i wróci na scenę („Polityka”, październik 2024)
Na swojej reaktywacji grupa Oasis zarobi więcej niż wtedy, gdy królowała na listach przebojów. Jakich kolejnych reaktywacji możemy się spodziewać?
W tonacji rezygnacji: trudno być dziś muzykiem (Kwartalnik ZAiKS, wrzesień 2024, strona 48)
O karierze decydują algorytmy, muzyki się już nie kolekcjonuje, lecz konsumuje, do tego ciągle trzeba dokarmiać social media. Nie wszyscy artyści się w tym odnajdują, niektórzy rezygnują.
Co wiedzą o nas algorytmy Spotify, a czego nie wiedzą i nie potrzebują („Polityka”, lipiec 2024)
Wiele osób sądzi, że istnieje jakiś jeden potężny algorytm Spotify i że próbuje cię do czegoś skłonić. Nic podobnego – uspokaja Glenn McDonald, który przez dekadę nadzorował algorytmy serwisu.
Melodie przebojów się spłaszczają, za to zagęszczają („Pulsar”, lipiec 2024)
Brzmienia, harmonie, rytmy czy sposoby ekspresji wokalnej ewoluują nieustannie od momentu, gdy narodziła się muzyka pop. A jak to jest z melodiami?
Czy teledyski mają jeszcze znaczenie? (Kwartalnik ZAiKS, czerwiec 2024, strona 38)
Statystyki sugerują, że coraz mniejsze, wyraźnie przegrywając z samym audio.
Las biletów! Czyli nowe przykłady zazieleniania branży muzycznej („Polityka”, czerwiec 2024)
Dziękujemy wszystkim, którzy ładowali nasze baterie! – pisze do fanek i fanów grupa Coldplay.
Wertykale albo wcale: o bieganiu po górach („Polityka”, marzec 2024)
Po ścieżkach, skałach, błocie czy śniegu – byle do góry. I uważając na zbiegu.
Szmery Madery: o wyspie wiecznej wiosny („Polityka”, marzec 2024)
Zgodnie z jej drugim imieniem, na Maderę najlepiej przylecieć właśnie wiosną.
Europejska Stolica Kultury: czy to się opłaca? (Kwartalnik ZAiKS, marzec 2024, strona 66)
Ekonomiczny wymiar ESK jest istotny, a impreza bywa katalizatorem miejskiej regeneracji i rozwoju – twierdzą badacze.
Japońskość niezgody („Polityka”, luty 2024)
Wybór ukraińskiej Miss Japonii reanimował spór o japońskość, szczególnie tę estetyczną. Oddanie przez nią korony zwróciło uwagę na inny problem tego wyspiarskiego kraju.
Młot na pop: Peter Gabriel wraca po 21 latach („Polityka”, grudzień 2023)
Swoją pierwszą od dwóch dekad płytę dawkował słuchaczom przez cały rok, utwór po utworze, do tego w dwóch wersjach brzmieniowych. Ale na takim braniu rynku i publiczności pod włos zbudował całą swoją karierę.
Co muzyka może dać miastu i jego mieszkańcom? (Kwartalnik ZAiKS, grudzień 2023, strona 24)
Temat ten powraca na konferencjach muzycznych, a teraz powstała o nim nawet książka.
Czemu muzyka wraca do starego nośnika? (Kwartalnik ZAiKS, wrzesień 2023, strona 48)
Sklepy muzyczne sprzedają już więcej płyt CD niż winyli!” – dziwiły się gazety 35 lat temu. Sytuacja właśnie się odwróciła.
Kobiety nie sprzedają biletów na festiwale? („Polityka”, czerwiec 2023)
Co jeszcze można ulepszyć w rozwiniętej sieci muzycznych festiwali? Może poprawić obecność kobiet na scenach? W wielu krajach idzie to skutecznie, w Polsce oporu jest nieco więcej.
Dlaczego młodzi masowo słuchają klasyki („Polityka”, kwiecień 2023)
Muzyka poważna znowu jest modna – pokazują zarówno dane z serwisów streamingowych, jak i decyzje branżowych tuzów. A ten nieoczekiwany renesans o dziwo napędzają młode pokolenia.
Czy sztuczna inteligencja zagraża muzykom? (Kwartalnik ZAiKS, marzec 2023, strona 33)
A może komponujące algorytmy to tylko kolejna przelotna ciekawostka? Odpowiedź zależy od tego, o jakiej muzyce mówimy – przynajmniej na razie.
Bunt nut („Polityka”, grudzień 2022)
Takiego wzmożenia politycznego nie było w muzyce od arabskiej wiosny. Zagrzewa do protestów w Iranie, Chinach i na Sri Lance, opłakuje losy Libanu i Kuby, zachęca do wspierania Ukrainy. A wszystkie te przeboje mają ze sobą coś wspólnego.
Stara muzyka zaczyna wypierać nową (Kwartalnik ZAiKS, grudzień 2022, strona 56)
Wskazują na to dane z serwisów streamingowych, tiktokowe mody, a także walka o prawa do katalogów klasyków popu i rocka.
Co mówi o nas muzyka, której słuchamy („Polityka”, listopad 2022)
Bardzo dużo – przekonują autorzy dwóch nowych książek, chociaż źródeł preferencji muzycznych każda z nich szuka gdzie indziej.
Dlaczego piosenki stają się coraz krótsze („Polityka”, lipiec 2022)
Piosenki od pół wieku nie były tak krótkie jak obecnie. Ale odpowiadają za to nie tylko niecierpliwi słuchacze.
Lato po dwóch latach („Polityka”, czerwiec 2022)
Tegoroczny sezon festiwalowy miał być wreszcie normalny. Po kryzysie pandemicznym branża wpadła jednak w inne turbulencje. Publiczność nie boi się już wirusa, ale może się przestraszyć cen.
Gitary na karabiny („Polityka”, marzec 2022)
Choć wielu muzyków zamiast na scenie jest na polu bitwy, piosenek zagrzewających do walki z agresorem nie brakuje. A rynki muzyczne Ukrainy i Rosji już ostatecznie się od siebie oddzieliły.
Nowe języki popkultury („Polityka”, luty 2022)
Czy po dekadach anglosaskiej dominacji popkultura zmienia się w wielobiegunową? Tak sugerują aktualne tendencje choćby w świecie seriali i w muzyce.
Wodząc palcami: Jak smartfony zmieniły nasz świat („Polityka”, październik 2021)
Czy to jest świat, o jakim marzyliśmy – zastanawia się w nowej książce Michał R. Wiśniewski. W liczbie mnogiej odpowiedzieć nie sposób, w pojedynczej niewiele łatwiej.
Władcy muz: Kto i jak kreuje dziś nasze muzyczne gusty („Polityka”, sierpień 2021)
Wraz popularyzacją słuchania w streamingu coraz częściej pojawia się pytanie, kto dziś kieruje naszymi gustami – bądź nimi manipuluje.
W poszukiwaniu etycznego streamingu („Polityka”, kwiecień 2021)
Pandemia odcięła muzyków od dochodów z koncertów. I zwróciła uwagę na to, jak mało zarabiają za swoje nagrania na platformach streamingowych. Jedni protestują, inni szukają sprawiedliwszej alternatywy.
Wszyscy jesteśmy Japończykami („Polityka”, grudzień 2020)
Dziś wszyscy zachowujemy się trochę jak japońskie uczennice – mówi Matt Alt, autor książki „Czysty wymysł: jak japońska popkultura podbiła świat”.
Muzyczne trendy w pandemii („Polityka”, lipiec 2020)
Pandemia przyspieszyła jeszcze przenosiny muzyki do sieci. Wyrównała szanse dużych i małych, kazała szukać nowych form mecenatu i skupić się na artystach lokalnych.
Nowa technologia nas cofa („Polityka”, październik 2019)
Nowe technologie miały służyć rozwojowi ludzkości, tymczasem uzależniają nas, zwracają przeciw sobie i pchają w objęcia trolli. Jak temu zaradzić? Trzech technologicznych guru ma odpowiedzi.
Sztuczna inteligencja nagrywa płytę („Polityka”, czerwiec 2019)
Po latach eksperymentów sztuczna inteligencja zaczyna konkurować z żywymi twórcami muzyki. I można to przeoczyć.
Fińskie wioski przedsiębiorczości („Polityka”, maj 2019)
Odważni, przedsiębiorczy i zakochani w ekologii – tacy mają być młodzi Finowie. Aby tak było, na jeden dzień wysyłani są do świata dorosłych.
Jak wdrażać postanowienia? Kluczem są nawyki („Polityka”, grudzień 2018)
Stawianie sobie wielkich celów prowadzi zwykle do frustracji – pisze w swojej nowej książce James Clear, amerykański piewca efektywności. Lepiej wykorzystać dobre nawyki.
Filantrop z kalkulatorem („Polityka”, październik 2018)
Wspierajmy najlepsze organizacje charytatywne, bo są tysiące razy skuteczniejsze od pozostałych – mówi William MacAskill z uniwersytetu w Oksfordzie, promotor idei skutecznego altruizmu.
Aplikacje randkowe zmieniają język miłości („Polityka”, wrzesień 2018)
Tyle samo par poznaje się dziś online co dzięki znajomym. Czy aplikacje randkowe będą sterować wielkimi procesami społecznymi? Na razie zmieniają język miłości.
Robot dla emeryta („Polityka”, maj 2018)
Roboty w restauracjach, na drogach, a nawet w domach opieki – oto japońska odpowiedź na starzejące się społeczeństwo. Tylko co na to ludzie?
Jak nie zostać niewolnikiem własnego smartfona („Polityka”, marzec 2018)
W ciągu dekady smartfony stały się tak sprytne, że to raczej one kontrolują nas niż my je. Przybywa jednak pomysłów, jak uzdrowić te relacje.
Czy dzięki Google Translate nauka języków stanie się przeżytkiem? („Polityka”, grudzień 2017)
Automatyczne tłumaczenia podbiły sieć, a za sprawą Google Translate zaczynają wychodzić na ulice. Czy nauka języków stanie się przeżytkiem?
Przepis na kreatywność („Polityka”, maj 2017)
Zmagasz się z trudnym problemem? Weź prysznic albo wyjdź na spacer! – zachęcają amerykańscy tropiciele innowacji w nowej książce poświęconej genialnym odkryciom.
Polska muzyka eksportowa („Polityka”, kwiecień 2017)
Nasz folk, metal i pop zagrają w tym roku na całym świecie. Ale kogo z polskiej sceny muzyki rozrywkowej słuchają dziś za granicą najchętniej?
Czas na głos („Polityka”, styczeń 2017)
Długo pisaliśmy do nich na klawiaturach. Potem dotykaliśmy je w ekrany. Teraz zaczynamy z komputerami rozmawiać – i w nowym roku będziemy to robić coraz częściej.
Dlaczego świat zmierza ku lepszemu („Polityka”, listopad 2016)
Choć w mediach dominują kryzysy i zamachy, świat nieprzerwanie zmierza ku lepszemu – przekonują autorzy dwóch nowych książek: amerykański wizjoner technologiczny i szwedzki historyk.
Czego jeszcze od internetu oczekują jego twórcy („Polityka”, wrzesień 2016)
Rozmowa z prof. Leonardem Kleinrockiem, jednym z ojców-założycieli internetu.
Teledyski kręci się teraz w Polsce („Polityka”, sierpień 2016)
Po współpracy z Radiohead Michał Marczak wyreżyserował właśnie teledysk „Beautiful People” z udziałem lidera tej grupy. Bo zagraniczni muzycy coraz bardziej doceniają polskich reżyserów. I polskie krajobrazy.
Przepis Google’a na team idealny („Polityka”, czerwiec 2016)
Po wieloletnich badaniach własnych pracowników Google znalazło zaskakującą odpowiedź na pytanie, jak stworzyć zespół idealny.
O sile tradycji w polskiej muzyce („Polityka”, maj 2016)
Rozmowa z Simonem Broughtonem, szefem „Songlines”, największego czasopisma poświęconego world music – o polskiej tradycji muzycznej na tle innych.
Widzowie do przewidzenia („Polityka”, marzec 2016)
Jeśli ktoś połknął nowy sezon „House of Cards” w weekend, nie powinien robić sobie wyrzutów. O to, żeby się nie oderwał od ekranu, zadbał algorytm. Jeden z tych, które rządzą dziś kulturą masową.
Mowa kawy („Polityka”, luty 2016)
Rozmowa z dr. hab. Marcinem Napiórkowskim, semiotykiem z Uniwersytetu Warszawskiego, o tym, co mówią o Polakach nawyki kawowe, piwne i rozkład mieszkania.
Dzieci różnych apek („Polityka”, styczeń 2016)
Najpierw służyły prostej komunikacji. Potem stały się naszymi doradcami, trenerami i przewodnikami. Teraz aplikacje próbują wyprzedzać nasze potrzeby. Dokąd nas zaprowadzą?
Dzieci wychodzą z sieci („Polityka”, listopad 2015)
Dla młodych ludzi dorastających z tabletami w dłoniach światy realny i wirtualny są nierozłączne. Ale coraz częściej opuszczają internet, przynajmniej w tej wersji, której my daliśmy się zwariować.
Ban na banery: o Adblocku („Polityka”, październik 2015)
Internet bez reklam. To brzmi jak utopia. Ale żyje w niej już 200 mln internautów, w Polsce – co trzeci. Czy niszczą w ten sposób fundamenty sieci? A może to tylko Apple próbuje niszczyć Google?
O chińskim boomie fortepianowym – i chińskiej miłości do Chopina („Polityka”, wrzesień 2015)
Co piąty z finalistów konkursu chopinowskiego pochodzi z Chin. Rodakom kibicuje 50 mln młodych Chińczyków, którzy uczą się gry na fortepianie. Czasem nawet z miłości do muzyki.
Festiwale osobowości („Polityka”, sierpień 2015)
Owsiak, Ziółkowski czy Rojek pozwolili nam w dziedzinie letnich imprez muzycznych dogonić Zachód. Jak sobie poradzą z zapowiadanym kryzysem branży?
Sprzątanie duszy: O metodzie Marie Kondo („Polityka”, lipiec 2015)
Czy te skarpetki cieszą twoje serce? Jeśli nie, podziękuj im za służbę i wyrzuć – radzi Marie Kondo, autorka bestsellerowego podręcznika porządkowania. Milionom czytelników odmienił dom, a niektórym także życie.
Chinternet („Polityka”, czerwiec 2015)
Im dostęp do naszej sieci blokuje władza, nam wgląd w poczynania 700 mln chińskich internautów ogranicza bariera językowa. Jak wygląda internet po drugiej stronie muru?
Życie ukryte w #asłach („Polityka”, marzec 2015)
Nie ujawniamy naszych haseł internetowych nie tylko z obawy o bezpieczeństwo w sieci. Często kryją w sobie nasze najintymniejsze przeżycia. I mówią o nas więcej, niż się wydaje.
Rachunek strumienia („Polityka”, luty 2015)
Zainteresowanie nowym serwisem This. i odwrót od Facebooka pokazują, że strumień internetowych treści stał się dla nas zbyt rwący. Próbujemy się więc na nowo nauczyć stawiać kropkę.
Dane w daninie („Polityka”, styczeń 2015)
Jednym z najdroższych dóbr będzie wkrótce prywatność. W czasach internetu jej zachowanie kosztuje nas coraz więcej wysiłku – i zaczynamy płacić za nią gotówką.
Szczęście sprzyja lepszym („Polityka”, grudzień 2014)
Największą przeszkodą w odnalezieniu szczęścia jest dążenie do niego – twierdzą nie tylko filozofowie.
Druga droga druku („Polityka”, listopad 2014)
Młode internetowe pokolenie wraca do prasy drukowanej – w postaci nowych tytułów o niskim nakładzie, ale wysokiej jakości.
Rozmowa obrazkowa („Polityka”, wrzesień 2014)
Tysiące lat po tym, jak zrezygnowaliśmy z piktogramów i hieroglifów, ludzkość wydaje się je odkrywać na nowo – tym razem w sieci.
Dobre e-maniery („Polityka”, sierpień 2014)
Czy wypada podrywać esemesem? Stosować emotikony w korespondencji służbowej? Polubić wiadomość o czyjejś śmierci? Lista pytań dotyczących manier w świecie online wydłuża się szybciej niż lista odpowiedzi.
Filharmonia nie tylko dla elit („Polityka”, lipiec 2014)
Rozmowa z działaczką i pisarką Candace Allen o tym, co zrobić, żeby publiczność w filharmonii nie była wyłącznie biała i elitarna.
Pharrell Williams („Polityka”, czerwiec 2014)
Przez całą karierę obsypywał przebojami innych. Dopiero po czterdziestce podarował trochę szczęścia sobie, a przy okazji całemu światu.
Najazd gwiazd („Polityka”, maj 2014)
Polskie festiwale zyskują międzynarodową renomę, dostrzeżono je nawet po drugiej stronie Atlantyku. Imprez i gwiazd jest już jednak tyle, że publiczności zaczyna brakować pieniędzy na bilety.
Pamięć absolutna („Polityka”, kwiecień 2014)
Według filmowców wkrótce będziemy rejestrować każdy nasz krok, archiwizować całe swoje życie. W rzeczywistości już to robimy.
Geografia czasu („Polityka”, luty 2014)
Rozmowa z psychologiem społecznym Robertem Levine’em o tym, że Polacy żyją wolniej od Francuzów, ale szybciej niż Amerykanie – i co z tego wynika.
Poważna ofensywa („Polityka”, styczeń 2014)
Internauci przyjmują muzykę poważną z entuzjazmem, na jaki nie zawsze może liczyć w filharmoniach. Sam internet coraz bardziej porządkuje jej zasoby, a przy okazji pozwala się dowiedzieć, jak i kiedy jej słuchamy. A przede wszystkim upewnić, że słuchamy.
Wszyscy będziemy audiofilami („Polityka”, styczeń 2014)
Młode pokolenia słuchają więcej muzyki niż ktokolwiek przed nimi, ale od hi-fi wolą wi-fi. Audiofile poczuli się więc gatunkiem wymierającym. Za wcześnie – złota era dźwięku dopiero się zaczyna.
Dr. Luke i Mr. Kasz („Polityka”, grudzień 2013)
W amerykańskiej muzyce pop karty rozdaje dziś Łukasz Gottwald. Inżynier od hitów i dyrektor od karier.
Autentyczny brak autentyzmu („Polityka”, grudzień 2013)
Bunt na pokaz, szczerość zaplanowana przez menedżerów, radykalizm opłacony przez agencje reklamowe. W popie coraz trudniej oddzielić prawdę od wizerunku. Ale nikomu to nie przeszkadza.
Implikacje aplikacji („Polityka”, grudzień 2013)
Miały pomagać w kontakcie ze światem. Zamast tego podbijające świat aplikacje zaczynają ten kontakt zastępować.
O hackathonach („Press”, grudzień 2013)
W XX wieku innowacje wymyślano podczas burz mózgów. W XXI wylęgają się na hackathonach.
Skutki PSYchozy („Polityka”, październik 2013)
Przebój „Gangnam Style” przyniósł Korei Południowej miliony dolarów, mnóstwo dumy i trochę wstydu. A zamiast rozpocząć światowy pochód K-Popu, być może go zakończył.
Muzyka reszty świata („Polityka”, wrzesień 2013)
World music zwykliśmy kojarzyć z muzyką o etnicznych korzeniach, ale sam termin powstał wyłącznie dla celów marketingowych. I bywa postrzegany jako przejaw nowego kolonializmu.
Na Skype świata („Polityka”, sierpień 2013)
Dziesięć lat po swoich narodzinach Skype obsługuje już co trzecią z naszych zagranicznych rozmów: od pogaduszek rodzinnych po narady mafii. I rośnie szybciej niż wszystkie telekomy świata razem wzięte.
O permanentnym rozproszeniu („Polityka”, lipiec 2013)
Rozmowa z Lindą Stone, która jako pierwsza opisała skutki uboczne życia online
Towarzystwo Yeezusowe (Dwutygodnik, lipiec 2013)
Jestem Bogiem – powtarza za zastępami poprzedników Kanye West na swojej nowej płycie. W żadnym innym gatunku nie znajdziemy tylu pretendentów do boskości.
Pienia Wyzwolenia („Polityka”, lipiec 2013)
Przygrywają sobie na garnkach i patelniach, śpiewają o tym, co ich dręczy – gdy Zachód narzeka na schyłek muzyki zaangażowanej, Turcja, Brazylia i inne regiony świata odkrywają – czasem na nowo – pieśni protestu.
Sukcesów od metra („Polityka”, czerwiec 2013)
Żeby przebić się przez medialny zgiełk, gwiazdy popkultury potrzebują nowych metod. Liczy się nieszablonowy pomysł, tajemnica czy prowokacja. Wieść o tym rozniosą fani.
Podpowiedzi Google („Polityka”, maj 2013)
Automatyczne sugestie wyszukiwarek internetowych według ich twórców wiernie odzwierciedlają rzeczywistość. Zdaniem pokrzywdzonych raczej ją kreują.
Kartel pani Carter („Polityka”, maj 2013)
Kiedy rusza w trasę, wielkie koncerny synchronizują z nią kampanie. Oglądając 25 maja Beyoncé na Stadionie Narodowym, będziemy podziwiać przede wszystkim najcenniejszą markę amerykańskiej rozrywki.
W strumieniu (po) uszy („Polityka”, kwiecień 2013)
Branża muzyczna wychodzi z depresji, notując wzrost pierwszy raz od 14 lat. Przy okazji odkrywa, że jej przyszłością nie są płyty CD ani pliki mp3, lecz artyści i słuchacze. I że nie boi się już piratów.
Skandal w sieci. Polacy oburzeni! („Polityka”, marzec 2013)
Jak skłonić internautów do czytania artykułów, które w ogóle ich nie interesują, wiedzą duże portale. Jak ukrócić ten proceder, podpowiada programista Wladimir Palant.
Opus Magnus („Polityka”, styczeń 2013)
Jaka cierpliwość? Na szachownicy czas płynie przecież bardzo szybko – przekonuje nas 22-letni Magnus Carlsen. Właśnie odebrał Kasparowowi tytuł najwyżej notowanego gracza w dziejach szachów.
Kim Dotcom wraca do sieci („Polityka”, styczeń 2013)
Przeprosił go premier Nowej Zelandii, ale zadowoliłby się dopiero skruchą Białego Domu. Rok po tym, jak FBI wygnało go z Internetu, Kim Dotcom reaktywuje swoje wirtualne imperium.
100 lat samotności („Polityka – Sztuka życia”, grudzień 2012)
Kolektywną z natury muzykę uczyniły orężem walki o prywatność. Słuchawki są z nami od wieku, ale nigdy przedtem nie służyły tak wielu z nas i do tak wielu celów.
Gwiazdy pierwszej gwiazdki („Polityka”, grudzień 2012)
Wyglądamy świątecznych przebojów, podobnie jak samych świąt. Artyści wyglądają z kolei tantiem, jakie przynoszą. Jeden świąteczny evergreen ustawia ich na zawsze.
Na tropie polskiej klawiatury („Polityka”, listopad 2012)
Każdy kraj dostosował klawiaturę komputerową do własnego języka – z wyjątkiem Polski. Dlaczego tak się stało? I czy w przyszłości będzie to jeszcze istotne?
Informacja jest piękna („Polityka”, październik 2012)
Nieludzką ilość danych pokazać w ludzkiej skali – oto cel nowoczesnych infografik. Ich autorzy coraz częściej dbają, aby było nie tylko mądrze, ale i pięknie.
Nowa mowa sieciowa („Polityka” – Niezbędnik inteligenta”, październik 2012)
SMS-y, maile czy komentarze internetowe coraz mniej mają wspólnego ze słowem pisanym – alarmują obrońcy czystości językowej. I mają stuprocentową rację. Właśnie dlatego martwią się niepotrzebnie.
Biurowa ścieżka dźwiękowa („Polityka”, wrzesień 2012)
Muzyka w pracy: pomaga czy przeszkadza?
Powaga z powabem („Polityka”, sierpień 2012)
Starość, kurz i nuda – z tym większości młodych ludzi kojarzą się koncerty muzyki poważnej. Aby odzyskać ich sympatię, filharmonie coraz częściej z tej powagi rezygnują.
Myślenie last minute („Polityka”, lipiec 2012)
Co łączy wybitnych sportowców, pilotów, maklerów i szczęśliwych małżonków? Umiejętność zwlekania do ostatniej chwili – przekonuje amerykański prorok prokrastynacji.
Stadiony zjednoczone („Polityka”, lipiec 2012)
Amerykanie z europejskiego clubbingu zrobili właśnie stadioning. Tańczą wielotysięczne tłumy, a organizatorzy liczą wielomilionowe zyski.
Jazzurekcja (T-Mobile-Music, lipiec 2012)
Zepchnięty na margines tyleż przez Beatlesów co własnych obrońców, jazz próbuje teraz odzyskać zainteresowanie świata. Na razie odzyskał własne nim zainteresowanie.
E-maile wiecznie żywe („Polityka”, maj 2012)
Jest prosty, elegancki i do każdego z nas trafi w tym roku 14 tys. razy. Dlaczego e-mail wciąż wygrywa z młodszą konkurencją?
Jeszcze posłuchamy (T-Mobile Music, maj 2012)
Ja słucham, ty słuchasz, ale coraz rzadziej słuchamy. Technologia wpędziła melomanów w skrajną samotność. Teraz postanowiła to jednak naprawić.
O hałasie („Polityka”, kwiecień 2012)
Wyłącz radio w pracy. W domu ścisz telewizor. I koniecznie zmień sygnał budzika. A muzykę traktuj jako część codziennej higieny – radzi Don Campbell, autor nowej książki o dźwiękach chcianych i niechcianych
Rytm algorytmu (Next, kwiecień 2012)
Muzyka domeną ducha? Tylko pozornie. Za przebojami radia i filharmonii coraz częściej stoi matematyka
Krytyka w stanie krytycznym (T-Mobile Music, marzec 2012)
Internet konsekwentnie uwalnia muzykę od nośnika oraz ceny. Tradycyjną prasę muzyczną dopadł dokładnie ten sam los
Kultury i igrzysk („Polityka”, styczeń 2012)
Największej imprezie sportowej w historii Wielkiej Brytanii ma towarzyszyć bezprecedensowy zryw kulturalny. Inaczej niż w Polsce przy okazji finałów Euro 2012. Ale może to my mamy rację?
Wskrzeszenie na scenie („Przekrój”, listopad 2011)
Sequele rządzą dziś nie tylko kinem. Reaktywacje i reedycje zalały także sceny i sklepy płytowe – ku radości fanów i z korzyścią dla promotorów oraz wydawców. Czy nie ze szkodą dla samej muzyki?
Światło ECM („Przekrój”, listopad 2011)
Tysiąc płyt, setki miejsc, dziesiątki wykonawców, a wszystkich łączy postać Manfreda Eichera
Femi Kuti („Przekrój”, wrzesień 2011)
Made in Nigeria
Alternatywa dla alternatywy („Przekrój”, lipiec 2011)
Syryjski wodzirej, elektryczne komando z Konga i pustynna familia z rubieży Mali – łatwiej niż na przeglądach world music spotkać ich u boku gwiazd alternatywy
Kochanie, grają naszą piosenkę (T-Mobile Music, czerwiec 2011)
Rozmowa z psycholog muzyki Joanną Kantor-Martynuską
O chmurze („Next”, maj 2011)
„Muzyka będzie jak prąd elektryczny w gniazdku. Albo woda z kranu” – przepowiadał w 2002 roku David Bowie na łamach „New York Timesa”. I miał rację.
Final Fantasy: Fantazja Ostateczna (Magazyn Festiwalu Muzyki Filmowej, maj 2011)
„Final Fantasy” to znacznie więcej niż gra wideo. To całe uniwersum rozpościerające na niemal wszystkie dziedziny japońskiej kultury
Kino zdejmuje krawat (Magazyn Festiwalu Muzyki Filmowej, maj 2011)
Oscar dla Trenta Reznora za ścieżkę dźwiękową do filmu „The Social Network” to jedynie symbol rewolucji, która od lat dobijała się do wrót Hollywood
Muzyka bez nośnika („Przekrój”, styczeń 2011)
Słuchamy coraz więcej muzyki, ale coraz rzadziej za nią płacimy. Wkrótce będziemy na bieżąco ze wszystkimi nowościami, nie wydając ani złotówki. Jak to możliwe? Streaming – radio XXI wieku – odsyła do historii nie tylko tradycyjne płyty, ale też cały rynek mp3 i… piractwo
W przypadku muzyki (Ziemia Niczyja, styczeń 2011)
Rock 'n’ rolla, punku, hip-hopu zbiegi okoliczności
Alternatywa dla kina („Przekrój”, styczeń 2011)
Lubicie Grizzly Bear, Radiohead i Daft Punk? Zajrzyjcie do kina, gdzie coraz częściej można usłyszeć gwiazdy alternatywy
Kanye West („Przekrój”, grudzień 2010)
Odpowiada za najważniejszą hiphopową płytę sezonu i najgorsze wspomnienia George’a W. Busha. Kanye West to zarazem duma i wstyd Ameryki
Jak zwizualizowaliśmy muzykę (Ziemia Niczyja, listopad 2010)
Ucho było pierwsze, ale to oko na setki lat zagarnęło muzykę dla siebie. W XX wieku słuch na chwilę odzyskał panowanie, jednak większość tego, czego słuchamy obecnie, znów powstaje pod czujnym okiem
Magda Chojnacka (Era Music Garden, listopad 2010)
Polka najlepszą didżejką świata? Magda Chojnacka zrobiła karierę wszędzie z wyjątkiem ojczyzny. Czy ma szansę to zmienić?
O okładkach (Era Music Garden, listopad 2010)
Okładki muzyczne wymyślono w czasach czarnej płyty. Od tego czasu ozdobiły miliony winyli, kaset i płyt kompaktowych. Czy mają szansę przetrwać w erze iPoda?
Vijay Iyer („Przekrój”, listopad 2010)
Żaden z jazzmanów nie zebrał w ostatnich latach tylu pochwał co Vijay Iyer – nowojorski pianista, doktor fizyki i jeden z najbardziej wpływowych hindusów świata
DJ Spooky („Przekrój” / Ziemia Niczyja, październik 2010)
– Uwielbiam konstruować nowe ramy dla obrazów, które znamy na wylot. Nowe punkty odniesienia, mówiące: „Inny świat jest możliwy!”. Projekt „Rebirth of a Nation” ma w sobie tę samą dynamikę – mówi Paul Miller
Islandia rozpakowana („Przekrój”, wrzesień 2010)
Na czym polega fenomen islandzkiej muzyki, którą zna cały świat? Być może na tym, że artyści z małej wyspy potrafią przeciwności przekuwać w atuty. Tu nawet kryzys jest twórczy
O festiwalach (przewodnik festiwalowy „Przekroju”, sierpień-grudzień 2010)
Na mapie Polski widnieje już kilkadziesiąt dużych festiwali, na mapie Europy – setki, ale mało który ma problemy z frekwencją. Co sprawia, że każdego roku porzucamy wygodne mieszkania i z namiotem w plecaku wyruszamy na pola festiwalowe?
Przeciek niekontrolowany („Przekrój”, sierpień 2010)
Dziewięć na dziesięć płyt oraz co drugi film wyciekają do sieci przed oficjalną premierą. Potęga piratów czy sprytny zabieg marketingowy?
A jednak się kręci (rzecz o winylu) („Kaleidoscope”/Ziemia Niczyja, sierpień 2010)
Czy futurystyczną płytę kompaktową, którą w latach 80. reklamowano hasłem „perfect sound forever” – idealny dźwięk na zawsze – przeżyje nieporęczny, staroświecki winyl?
Kevin Martin (The Bug) („Przekrój”, sierpień 2010)
King Midas Sound to najnowszy z licznych projektów Kevina Martina. Świetne osiągnięcia londyńskiego producenta wyrastają jednak z życiowych dramatów
O powstawaniu gatunków (Ziemia Niczyja, lipiec 2010)
Dubstep vs. chillwave
Duch w maszynie: Preludium („Przekrój”, lipiec 2010)
Gdyby uznać muzykę za dyscyplinę sportu, „Emily Howell” byłaby mistrzynią świata. Ten komputerowy program to przyszłość muzyki. Albo największy przekręt w dziejach kompozytorstwa
Stevie Wonder („Przekrój”, maj 2010)
Po śmierci Michaela Jacksona największą żyjącą ikoną czarnego popu jest Stevie Wonder. Właśnie skończył 60 lat i tak jak Jackson wygląda na zagubionego we współczesnym świecie
Mulatu Astatke („Przekrój”, maj 2010)
40 lat musiał czekać na uznanie, ale dziś Mulatu Astatke jest muzycznym ambasadorem Etiopii
Jazz w „Przekroju” („Przekrój”, maj 2010)
Zasługi Mariana Eilego dla polskiej muzyki jazzowej są nie do przecenienia. Gdy jazz dopiero raczkował, szef „Przekroju” wskazywał mu drogę do dorosłości
DJ Krush („Przekrój”, kwiecień 2010)
30 lat temu skrecze zmieniły oblicze muzyki. O tym, że płyty winylowe nadają się nie tylko do słuchania, ale także do skreczowania, przypomina DJ Krush
Dlaczego Azjaci kochają Chopina (bardziej niż Polacy) („Przekrój”, luty 2010)
Shopan w Japonii, Xiao Bang w Chinach, Syo-paeng w Korei Południowej – ogromna popularność Chopina w Azji jest kulturowym fenomenem. Ale na pytanie, dlaczego Azjaci tak mocno kochają kompozytora znad Wisły, w każdym kraju usłyszymy inną odpowiedź
Krótka teoria sześciu strun („Przekrój”, luty 2010)
Gitara to najbardziej uniwersalny instrument na świecie. Powodów jest co najmniej tyle, ile strun w jej standardowym modelu
Jaron Lanier („Przekrój”, luty 2010)
Apatia, przeciętniactwo i cyfrowe niewolnictwo – do tego prowadzi nas kolektywizm Internetu – ostrzega Jaron Lanier, ojciec chrzestny wirtualnej rzeczywistości
Multitasking: Nowy człowiek wielozadaniowy („Przekrój”, styczeń 2010)
Ciągle robisz kilka rzeczy naraz? Pozbądź się poczucia winy. Kultura „drobnych elementów” czyni nasze umysły bardziej wydajnymi – uważa profesor Tyler Cowen, amerykański specjalista od nowych mediów
Rap w tarapatach („Przekrój”, listopad 2009)
Śmierć hip-hopu wieszczono już prawie tyle razy, ile śmierć rocka. Zawsze przedwcześnie. Ale teraz zmierzch niedawnego hegemona muzyki popularnej wyraźnie widać, słychać i czuć
Nowy darmowy świat („Przekrój”, październik 2009)
Czym jest „długi ogon”, a czym „gruby środek”, dlaczego wkraczamy w erę darmowych produktów, dlaczego YouTube przyniesie zysk, a Google nie musi płacić za Internet – wyjaśnia Chris Anderson, redaktor naczelny wizjonerskiego magazynu „Wired”
Jazzmani jak gwiazdy rocka („Przekrój”, październik 2009)
Zadymiona knajpa, półmrok studia nagraniowego, strużka potu na policzku i krótka, ale wymowna wymiana spojrzeń – to wszystko składa się na urok najbardziej ulotnego gatunku muzycznego. I wychodzi na zdjęciach
The Beatles („Przekrój”, wrzesień 2009)
Od wyliczania ich zasług może zakręcić się w głowie. Tak samo jak przy słuchaniu odświeżonej dyskografii The Beatles, których płyty wreszcie brzmią tak, jak należy
Muzycy zielenieją („Przekrój”, sierpień 2009)
Nawet tysiąc ton dwutlenku węgla trafia do atmosfery za sprawą dużego koncertu. Dojazd fanów to do pięciu razy więcej CO2. Ale winowajcy nie siedzą z założonymi rękami, a muzycznym ekologom przoduje Radiohead
Wooodstock: Święto bez świętych („Przekrój”, lipiec 2009)
Ducha Woodstock można dostrzec w ruchu ekologicznym i wyborze Baracka Obamy na prezydenta USA – mówi „Przekrojowi” współtwórca sławnego festiwalu Michael Lang
10 sposobów na zgnojenie płyty (Ziemia Niczyja, lipiec 2009)
Poznaj tajniki krytyki muzycznej w weekend
Cat Stevens vs. Yusuf Islam („Przekrój”, czerwiec 2009)
Uznany kilka lat temu za terrorystę artysta właśnie wydał nową płytę i szykuje pierwszą od ponad 30 lat trasę koncertową
Era drogich koncertów („Przekrój”, marzec 2009)
To koniec ery tanich koncertów – obwieściła zachodnia prasa, gdy globalny dystrybutor biletów Ticketmaster ogłosił fuzję z agencją Live Nation. Witajcie w klubie – odpowiedzieli polscy internauci, bo ceny biletów w naszym kraju od kilku lat biją rekordy
Amadou & Mariam („Przekrój”, marzec 2009)
Amerykański blues zdaniem wielu wywodzi się z Afryki Zachodniej. Jeśli istotnie tak jest, to historia muzyki właśnie zatacza koło
Jak powstaje muzyka? („Przekrój Nauki”, grudzień 2008)
Czym mastering różni się od miksowania? Kim jest producent, a kim dźwiękowiec? Czyli o tym, co dzieje się z muzyką po tym, jak zespół wyjdzie ze studia, a zanim płyta opuści tłocznię
Bić, baby, jak Bond, James Bond („Przekrój”, listopad 2008)
…czyli dlaczego „dżentelmen z licencją na zabijanie” wcale nie był dżentelmenem. I czemu ciągle jest sam
O plagiatach („Przekrój”, sierpień 2008)
Fala pozwów o plagiat zalała branżę muzyczną. Dlaczego po cudze sięgają nawet wielcy? Bo wiedzą, że dla przeboju warto ryzykować. A nauczyli się tego od jeszcze większych
.